23 października 2020
Inwestycja w kontenery morskie - czy jest w stanie przynieść nam oszczędności?

Inwestycja w kontenery morskie – czy jest w stanie przynieść nam oszczędności?

Firmy zajmujące się handlem i sprowadzaniem jakichkolwiek rzeczy spoza granic naszego kraju, zwłaszcza z krajów bardzo odległych od naszego, bardzo często poszukują alternatywnych rozwiązań logistycznych, które byłyby w stanie przyczynić się na zaoszczędzeniu na transporcie, ale też zwiększeniu jego efektywności – zarówno pod kątem czasu, w jakim przedmioty trafiają do ich magazynów, jak i bezpieczeństwa całego procesu. Naturalnym jest, że zaczynają się interesować czymś takim, jak kontenery morskie, budowa których jest prosta, a pozwala na zapewnienie im ogromnej elastyczności. Wydawałoby się, że są one przyczynić się do olbrzymich oszczędności – czy zawsze? Kiedy rzeczywiście na nich zyskami, a kiedy powinniśmy raczej zaniechać inwestowania w nie? Zapraszamy do zapoznania się z naszym krótkim artykułem, który obie te kwestie wyjaśni.

Kontenery morskie – budowa, historia i fakty na ich temat

Kontenery morskie to coś, co w swoim życiu na pewno widzieliśmy – niekoniecznie na żywo, ale na pewno na zdjęciach czy w obrębie filmów (zwłaszcza tych sensacyjnych), których akcja została osadzona w portach morskich. Prawdą jest, że towarzyszą one ludzkości od długiego czasu, a cieszą się niesłabnącym (a wręcz rosnącym) zainteresowaniem. Poniżej przedstawiamy kilka faktów na ich temat, z którymi warto się zapoznać:

  • Pierwsze kontenery transportowe (niekoniecznie morskie) powstały jeszcze przed 1914 rokiem, przy czym już 25 lat później stosowało się je powszechnie, przede wszystkim w ruchu pociągowym.
  • Istnieje kilka statków do przewożenia kontenerów morskich – kontenerowce, semikontenerowce i rorowce. To te pierwsze są najczęściej wykorzystaną, bo jednocześnie najtańszą opcją.
  • Kontenery morskie są konstrukcjami o prostej budowie, bazującej na stalowej ramie, otoczonej ścianami z tego samego materiału, dachem i podłogą, przystosowaną do mocowania ładunku. Najważniejszą ich częścią są słupki narożne, które wykorzystuje się do mocowania, podnoszenia i stawiania kontenera.
  • Kontenery morskie występują w wielu wariantach wielkościowych, różniących się długością, szerokością, ale też pojemnością (wyrażaną w metrach sześciennych lub ilości palet, jaką można do nich zmieścić).
  • Istnieją kontenery z otwartym dachem – te jednak nie służą do transportu morskiego.

Zalety inwestowania w kontenery morskie

Zainwestowanie w kontenery morskie, budowa i inne aspekty których zostały przedstawione przez nas powyżej, potrafi przynieść mnóstwo korzyści, zwłaszcza przedsiębiorstwom rozwijającym się w bardzo dynamiczny sposób. Należy do nich:

  • oszczędność pieniędzy – transport kontenerami morskimi jest po prostu tańszy, niż jakakolwiek jego alternatywa – ale tylko wtedy, gdy kontenery wykorzystujemy w pełni (możemy to zrobić zawsze, jeśli odpowiednio to rozegramy; patrz: kolejny dział artykułu);
  • uproszczenie procesu transportu – dzięki kontenerom morskim naszych przedmiotów nie musimy wysyłać pojedynczo, co znacznie ułatwia rozliczanie się za usługę transportową, ale też sprawia, że wszystkie rzeczy docierają do nas w tym samym momencie;
  • zwiększenie swobody – kontenery morskie umożliwiają przewożenie rzeczy o znacznie większych gabarytach, niż te akceptowane przez jakiekolwiek inne środki transportu. Dodatkowo, można je przewozić również drogą lądową – nie trzeba przeładowywać ich w porcie, a można przewieźć je na miejsce magazynowania;
  • możliwość nawiązania kontaktów biznesowych – szerzej na ten temat wspominamy w kolejnym rozdziale naszego artykułu.

Wykorzystanie kontenerów morskich a nasze potrzeby

Wszystkie zalety, o których powiedzieliśmy powyżej, są rzeczywistością wyłącznie wtedy, gdy kontenery morskie wykorzystujemy do granic ich możliwości, w całości wypełniając je przedmiotami do transportu. Im mniejszą ich powierzchnię zajmujemy, tym mniej opłacalną dla nas będą inwestycją. Właśnie dlatego warto dbać o to, by zawsze optymalnie zarządzać przewożonymi dobrami. Jeśli nie uda nam się nimi wypełnić kontenera w całości, nie jesteśmy na straconej pozycji – możemy bowiem sięgnąć po rozwiązanie alternatywne, a zatem wydzierżawienie jego części innemu przedsiębiorstwu. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, ile firm potrzebuje przetransportować dużo rzeczy z Chin, a za nieopłacalne uważa postawienie na kontenery morskie, budowa których zachęca do ich regularnego użytkowania przez wiele lat (a nie każdy ma aż tak duże potrzeby). Pomagając tego typu firmom możemy nie tylko zoptymalizować koszty transportu, ale i nawiązać cenne kontakty, które w biznesie są absolutną podstawą.

Podsumowanie

Kontenery morskie, budowa i wszystkie aspekty których przedstawiliśmy w tym artykule, stanowią świetne rozwiązanie dla wszystkich firm, które szukają oszczędności i własnego rozwoju w zmianie podejścia do logistyki. Mogą uczynić ją nie tylko tańszą, ale i efektywniejszą oraz, jak wyjaśniliśmy przed chwilą, doprowadzić do wielu kolaboracji. Te z kolei z pewnością świetnie odbiją się na wizerunku naszego przedsiębiorstwa w oczach innych, często bliskich pod względem branży firm.