22 września 2021
Jak długo trwa pozycjonowanie strony?

Jak długo trwa pozycjonowanie strony?

Otwierając lub już prowadząc biznes w Warszawie, tak czy owak trudno to robić nie posiadając witryny firmowej. Adres takiej strony www stał się już  już jakiś czas temu jedną z podstawowych informacji podawanych osobom potencjalnie zainteresowanym konkretną usługą, produktem lub współpracą. To także jeden z elementów pojawiających się na wizytówkach, reklamach różnej maści, czy wpisach katalogowych. Dlaczego? Bo strona www jest internetową wizytówką firmy oraz wręcz podstawą jej istnienia w Internecie. To tutaj powinny się znaleźć wszystkie informacje nt. firmy, jej działalności, usług i produktów. Jeśli firma zajmuje się tylko lub między innymi sprzedażą, może sprzedawać także poprzez swoją stronę www. Jednak samo stworzenie witryny i umieszczenie jej w sieci to nie wszystko, to nawet jeszcze nie jest solidny początek.

Jak długo trwa pozycjonowanie strony?Strona już jest i co dalej?

To, że strona została opublikowana w zasobach Internetu, nie oznacza, że od razu wszystkie wyszukiwarki będą ją zauważały. Zanim ją zauważą, minie przynajmniej kilka dni. A to jeszcze żaden sukces. Nawet jeśli firma założona w stolicy zajmuje się czymś nietypowym i niszowym, nie oznacza to, że będzie odnajdywana i pokazywana wysoko w wynikach, jeśli ktoś wpisze określone słowa kluczowe. A co to jest? To pojedyncze słowa oraz wyrażenia, które wiążą się z działalnością konkretnej firmy, np. buty, lustra, meble, zabawki itd. Są to też wyrażenia wykorzystywane przez internautów do przeszukiwania zasobów Internetu pod konkretnym kątem. Prawdziwe starania o zauważenie pośród ogromu stron www zaczynają się dopiero teraz. Jak jednak sprawić, aby strona www była nie tylko zauważalna, ale i pojawiała się najlepiej na 1. stronie wyników wyszukiwania? Trzeba w tym celu zająć się jej pozycjonowaniem. Co istotne, wypozycjonowanie strony to nie koniec. Kiedy już będzie ona miała dobre miejsce w wynikach, trzeba dbać o jego utrzymanie. To zadanie, które trzeba realizować non stop. To pierwsza ważna informacja.

Na czym polega pozycjonowanie strony www?

Pozycjonowanie to cały zespół działań. Na stronę www nie składa się tylko to co widoczne gołym okiem, czyli tekst, grafiki i tło. To także jej poprawność pod każdym względem, w tym jeśli chodzi o kod html. Same treści muszą być dobrej jakości i oddawać charakter firmy, w tym zawierać wyrażenia i tzw. słowa kluczowe, po których może być wyszukiwana. Jest to istotne ze względu na tzw. SEO, czyli Search Engine Optimization. Nie jest to dokładnie to samo, co pozycjonowanie, gdyż odnosi się do nieco innych procesów, cel ma jednak podobny: zapewnić stronie wysoką pozycję w wyszukiwarkach. Na SEO składają się optymalizacja treści i kodu html strony. Natomiast na pozycjonowanie składają się:

  • SEO
  • tzw. content marketing, czyli zespół działań mający na celu tworzenie treści przydatnych dla strony – za ich pośrednictwem podtrzymuje się zainteresowanie odbiorców
  • tzw. link building, czyli poprawa pozycji strony poprzez linki zwrotne
  • analityka internetowa – zespół działań mających na celu obserwację i analizę ruchu na stronie oraz działań podejmowanych tu przez odwiedzających.

Sporo tego, prawda? Osoba niewtajemniczona w te zagadnienia powinna poświęcić czas na zgłębienie tej tematyki, jeśli chce to wszystko ogarnąć we własnym  zakresie i to bez popełniania zbyt dużych błędów. Dlatego czasem lepiej – przynajmniej na początku oddać sprawę pozycjonowania w ręce specjalistów – np. firmy parającej się pozycjonowaniem. Czy jednak rozpoczęcie pracy przez taką agencję oznacza, ze dana strona www z dnia na dzień zacznie wspinać się po drabinie popularności w wynikach wyszukiwania? Niestety nie, jednak bez tych działań, witryna nadal będzie znajdowała się na bardzo odległej pozycji i ginęła wśród konkurencji.

Kiedy wyniki działań pozycjonujących staną się widoczne?

Czas trwania pozycjonowania z pierwszymi zdecydowanymi wynikami trwa od kwartału do nawet roku. Jeśli oczywiście podejmowane w tym celu działania są w pełni wartościowe. Natomiast skąd mamy taką rozbieżność: 3-12 miesięcy? Otóż zależy to od stopnia popularności konkretnych grup użytych słów kluczowych. Jeśli wziąć pod uwagę te najmniej popularne, pozycjonowanie zajmie najkrótszy czas – czyli do 3 miesięcy. W przypadku średnio popularnych słów kluczowych, okres ten wydłuży się do pół roku. A rok zajmie pozycjonowanie pod najpopularniejsze słowa kluczowe. Trzeba pamiętać, że to terminy orientacyjne. W rzeczywistości sporo zależy też od branży właściciela strony, wielkości konkurencji oraz od samej firmy pozycjonującej. Wypozycjonowanie już pod kątem samego rynku lokalnego w Warszawie bywa niezłym wyzwaniem z racji liczby działających tutaj firm. Jednak osiągnięcie dobrych wyników w wyszukiwarce to dopiero początek szansy na bycie wciąż zauważalnym w sieci. Kolejny krok to dbanie o ten cel non stop. Trzeba o tym pamiętać, aby zawsze móc przeznaczać na ten proces odpowiednie środki. Jakiekolwiek pogorszenie pozycji strony powinno z kolei spowodować analizę przyczyn oraz odpowiednio szybką zmianę polityki działania.