23 października 2020

Pozycjonowanie stron: krótkie kompendium wiedzy

Profesjonalne i skuteczne pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwarek to fundamentalny element nowoczesnego marketingu. Co warto wiedzieć o pozycjonowaniu i jakie są z niego korzyści?

Pozycjonowanie stron: na czym polega i jakie daje korzyści?

Jak sama nazwa do pewnego stopnia wskazuje, pozycjonowanie stron ma na celu poprawę pozycji witryny w wynikach wyświetlanych przez wyszukiwarki internetowe, takie jak Google czy Bing. Powszechnie wiadomo, że aktualnie coraz większa liczba użytkowników sieci wyszukuje określone produkty lub usługi właśnie korzystając z wyszukiwarek. Co również ciekawe, korzystanie z wyszukiwarek często poprzedza nie tylko zakupy online, ale także dokonanie zakupu danej rzeczy przez klienta w sposób stacjonarny https://www.wildmoose.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/. Po prostu, klienci często najpierw szukają oferty online, a dopiero następnie udają się do stacjonarnego punktu sprzedaży. Jakie stąd wnioski? W obecnych pozycjonowanie stron to wręcz konieczność, i to całkowicie niezależnie od tego, czy firma działa w sektorze e-commerce, czy też specjalizuje się w tradycyjnej sprzedaży stacjonarnej. Jakie jednak korzyści przynosi pozycjonowanie stron? Pierwsza z nich to rzecz jasna wyższa pozycja naszej witryny w wynikach wyszukiwania na dane frazy. Jeżeli bowiem klient szuka w sieci na przykład butów do biegania, najpewniej będzie posługiwał się frazami w rodzaju „buty sportowe do biegania”. Oznacza to po prostu tyle, że za każdym razem w takim wypadku potencjalnemu klientowi Google lub Bing wyświetli dziesiątki, jeżeli nie wręcz setki różnych wyników, ergo ofert innych sprzedawców. Strona, która nie jest umiejętnie pozycjonowana, będzie mieć więc mieć naprawdę ograniczone możliwości jeżeli chodzi o dotarcie do potencjalnych klientów. To jednak jeszcze nie wszystko. Jak wiadomo, wyszukiwarki pokazują mnóstwo wyników na zapytania o różne frazy ze strony użytkowników. Oznacza to, że nawet bez pozycjonowania witryna naszego biznesu będzie w pewien sposób obecna w wynikach wyszukiwarek. Tutaj jednak pojawia się nader istotny problem. A mianowicie: wszelkie dostępne badania sieci dowodzą, że tak naprawdę znaczenie ma wyłącznie TOP10, czyli po prostu pierwsza strona wyników wyszukiwania. Następnych stron użytkownicy przeważnie nawet nie sprawdzają. Oznacza to, że sama obecność witryny w wynikach wyszukiwarek tak naprawdę jeszcze nic nie znaczy: rzeczywiste zwiększenie ruchu oraz konwersji de facto zapewnia jedynie pozycja na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie stron a content marketing

Marketing treści to jeden z nowszych a zarazem ciekawszych trendów w zakresie reklamy online. Jednocześnie jednak można stwierdzić, że wiele polskich firm nadal nie docenia znaczenia i potencjału, jaki oferuje ta forma reklamy. Dość powszechne jest przeświadczenie, według którego marketing treści stanowi co najwyżej opcjonalny dodatek do innych form, rzekomo bardziej „podstawowych” form reklamy. Dlaczego takie przekonanie jest błędne? Przede wszystkim należy, że reklama to nie tylko samo uwidocznienie witryny użytkownikom. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania może co prawda generować wyraźnie zwiększony ruch, jednak to niekoniecznie musi przekładać się na konwersję. Współcześnie klienci coraz większą uwagę przywiązują również po prostu do kształtu oferty oraz wizerunku firmy. Content marketing, a więc między innymi dobry blog firmowy oraz social media stanowią natomiast nieporównanie narzędzie w zakresie budowy wizerunku oraz nawiązywania bardziej trwałych więzi z klientem. To jednak jeszcze nie wszystko. Marketing treści, o ile jest prowadzony w sposób umiejętny, może mieć także bardzo pozytywne przełożenie na pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwarek. Dotyczy to w pierwszej kolejności faktu, iż na przykład wpisy na blogu firmowym stanowią wręcz doskonałe środowisko do tzw. pozycjonowania na długi ogon, czyli pozycjonowania strony na dłuższe, bardziej szczegółowe frazy, co pozwala precyzyjniej trafić do grupy klientów stanowiących target. Oprócz tego dobry content marketing daje również możliwości generowania linków naturalnych oraz przekłada się na wiarygodność strony w odbiorze robotów wyszukiwarek. To z kolei także może mieć wpływ na pozycjonowanie stron, ponieważ strona uznawana np. przez Google za bardziej wiarygodną, automatycznie zyskuje wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Czy opłaca się samodzielne pozycjonowanie stron?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: raczej nie https://www.wildmoose.pl/pozycjonowanie-stron-gdynia/. Przede wszystkim, pozycjonując naszą witrynę samodzielnie nie mamy co liczyć na nawiązanie rywalizacji z konkurencją, która korzysta z usług specjalistów. Oznacza to po prostu tyle, że samodzielne, amatorskie pozycjonowanie stron w najlepszym wypadku poskutkuje awansem strony np. z TOP40 do TOP30, ergo nie będzie miało większego wpływu ani na ruch, ani tym bardziej na konwersję. Oprócz tego warto mieć świadomość faktu, iż samodzielne pozycjonowanie stron może oznaczać także zagrożenia. Ewentualne złamanie regulaminu wyszukiwarek może oznaczać usunięcie naszej strony z wyników wyszukiwania. Z kolei nieumiejętne pozycjonowanie(np. spamowanie frazami kluczowymi) zamiast poprawić pozycję witryny, może doprowadzić do jej obniżenia.