31 lipca 2021
Jak odróżnić opony letnie od całorocznych

Jak odróżnić opony letnie od całorocznych

Na rynku dostępne są opony sezonowe i całoroczne, coraz większą popularnością cieszą się opony całoroczne. Opony letnie różnią się od siebie parametrami i innymi cechami wpływającymi na komfort jazdy samochodem. Umiejętność rozróżniania poszczególnych modeli przydaje się w momencie wyboru konkretnego modelu opon.

Czym różnią się opony letnie od wielosezonowych?

Opony letnie wykonuje się ze specjalnej mieszanki gumowej, która zapewnia bardzo dobrą przyczepność do jezdni w wysokich temperaturach. Ponieważ charakteryzują się także mniejszą siłą oporu w trakcie jazdy, powodują mniejsze zużycie paliwa oraz pracują ciszej, dlatego przyczyniają się do wytwarzania mniejszego hałasu. Bieżnik opon letnich ma stosunkowo prostą rzeźbę, a także mniej od opon zimowych specjalnych rowków do odprowadzania wody, co powoduje, że powierzchnia styczna opony z jezdnią jest duża. W efekcie samochód o wiele szybciej i skuteczniej hamuje w czasie letnich miesięcy. Zalety opon letnich, jak specjalna mieszanka gumowa i prosty układ bieżnika w miesiącach zimowych stają się wadami, ponieważ w temperaturze niższej niż 7 stopni C, tego rodzaju mieszanka gumowa staje się twarda i krucha, a płytki bieżnik nie jest w stanie odprowadzić śniegu i mrozu.

W oponach zimowych jest więcej kauczuku naturalnego, dlatego mieszanka gumowa nie twardnieje przy spadku temperatury poniżej 7 stopni C. Opona zachowuje właściwą elastyczność i przyczepność w czasie niskich temperatur, co wpływa na odpowiednią drogę hamowania. W oponie zimowej umieszczonych jest mnóstwo lamel, które skutecznie odprowadzają śnieg i mróz oraz wodę i błoto pośniegowe z toru jazdy, co w dużej mierze zmniejsza ryzyko poślizgu na warstwie wody przy mocnym hamowaniu.

Opony całoroczne natomiast mają cechy zarówno opon letnich, jak i zimowych, co stanowi połączenie hybrydowe, które łączy głównie zalety tych opon. Należy pamiętać, że opony tego typu przystosowane są raczej do pogody, w której nie ma skrajnych temperatur i wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Opony całoroczne w stosunku do opon letnich mają bardziej miękką gumę, dzięki czemu zachowują lepszą przyczepność na nawierzchni w czasie zimy. W odróżnieniu od opon letnich mają gęstszy i głębszy wzór bieżnika, co wpływa korzystnie na komfort jazdy po wodzie i śliskiej powierzchni. Ogumienie całoroczne odróżnia się od opon letnich zastosowaniem odpowiedniego oznaczania, opony przeznaczone do jazdy na cztery sezony powinny mieć wytłoczony znak homologacji, symbol płatka śniegu na tle trzech gór. Jeśli taki symbol nie został umieszczony, to oznacza, że ogumienie może być zastosowane jedynie w sezonie letnim, ponieważ mieszanka gumowa nie jest odpowiednia do stosowania w niskich temperaturach.

Powody, dla których należy dokonać wymiany opon

Ogumienie jest jedynym elementem stycznym z nawierzchnią drogi, jego odpowiednia jakość wpływa między innymi na:

 – długość drogi hamowania,

 – stabilność jazdy, zwłaszcza na ostrych zakrętach,

 – przyczepność i komfort jazdy,

 – odpowiednie działanie wspomagania kierownicy.

Głębokość bieżnika zgodnie z prawem powinna wynosić minimum 1,6 milimetra, ale taki parametr, świadczy o tym, że jest już ona mocno wyeksploatowana. Należy też zwrócić uwagę na ogólny wygląd opony, czy nie ma jakichś wybrzuszeń bądź pęknięć czy zarysowań. Jeśli są wątpliwości w stosunku do odpowiedniego stanu opon, trzeba zasięgnąć opinii pracowników serwisów wulkanizacyjnych.

Opony z alternatywą jazdy po przebiciu

Po przebiciu lub w przypadku nagłej zmiany ciśnienia w kole opony typu run-flat umożliwiają bezpieczny dojazd do miejsca, w którym można oponę wymienić. Jest to stosunkowo nowy wynalazek w branży motoryzacyjnej, ogumienie tego typu charakteryzuje się zastosowaniem grubych i mocnych ścian bocznych, dzięki czemu jazda samochodem jest możliwa jeszcze jakiś czas po przebiciu. Zazwyczaj odległość, którą można przejechać na takiej oponie, wynosi około 80 kilometrów.

Kolejna technologia zastosowana w przypadku niespodziewanych uszkodzeń opony to technologia Seal, w której opona po wewnętrznej stronie posiada cienką warstwę specjalnego żelu. Jest on w stanie zadziałać i zakleić dziury o średnicy do 5 milimetrów. W razie przebicia opony jazdę można kontynuować do najbliższego warsztatu, gdzie mechanik oceni, czy oponę można naprawić. Jest to rozwiązanie skuteczne w przypadku mniejszych uszkodzeń bieżnika opony, ale tego typu awarie zdarzają się najczęściej.

Opony całoroczne – o czym jeszcze należy pamiętać?

Opony całoroczne są cały czas odpowiednie do warunków, jakie panuj na drodze. Zapewniają także duże korzyści ekonomiczne, oprócz oszczędności kosztów dotyczących wymiany, zakupu opon i wyważenia kół, nie trzeba też tracić czasu na stanie w kolejkach, szukanie miejsca na przechowywanie i dojazd do serwisu wulkanicznego.

Należy pamiętać, że opony całoroczne zużywają się szybciej, dlatego trzeba częściej kontrolować ich stan, trzeba także pamiętać o stosowaniu przekładania, czyli zmianie miejsca opon. Przynajmniej raz na dwa lata należy zamienić miejscami opony przednie z tylnymi.